Israeli security forces gather at the al-Aqsa Mosque compound in the Old City of Jerusalem on June 2, 2019, as clashes broke out while Israelis marked Jerusalem Day, which commemorates the country's capture of the city's mainly Palestinian eastern sector in the 1967 Six-Day War. - Palestinian worshippers clashed with Israeli police at the highly sensitive Jerusalem holy site as an Israeli holiday coincided with the final days of the Muslim holy month of Ramadan. Jews are allowed to visit the site during set hours but not pray there to avoid provoking tensions. Jewish visits to the site usually increase for Jerusalem Day. The al-Aqsa Mosque compound, revered as the site of two ancient Jewish temples, and home to al-Aqsa Mosque, Islam's third holiest site (Photo by Ahmad GHARABLI / AFP)

استنفار في القدس مع دعوات المستوطنين لاقتحام الأقصى غداً

القدس/PNN-أعلنت شرطة الاحتلال الإسرائيلي الاستنفار في مدينة القدس المحتلة، مع دعوات المستوطنين لاقتحام المسجد الأقصى المبارك في أول أيام عيد الأضحى، يوم غدٍ الأحد.

ويتزامن عيد الأضحى مع ما يسمى لدى اليهود بـ”ذكرى خراب الهيكل”، في التاسع من أغسطس/ آب حسب التقويم العبري، وهو اليوم الذي يشهد سنويًا اقتحامات ضخمة من مستوطنين للمسجد.

وذكرت صحيفة “يديعوت أحرونوت” على موقعها الإلكتروني، مساء الجمعة، أن الحكومة ستبت، خلال اجتماع صباح الأحد، بقرار السماح للمستوطنين بدخول المسجد الأقصى أو منعه، بعد الحصول على تقييم من الشرطة للوضع.

وقالت الشرطة إنها ستنشر قواتًا معززة في محيط المسجد الأقصى وأحياء المدينة، صباح الأحد.

وأضافت أنها ستشرع بمنع المركبات من دخول البلدة القديمة في القدس، بداية من الثامنة من مساء السبت.

من جهته، أعلن خطيب المسجد الأقصى الشيخ عكرمة صبري، أنه تقرر تأخير صلاة العيد في المسجد الأقصى بهدف حشد أكبر قدر من المسلمين، والرباط في الأقصى للتصدي للعصابات الصهيونية.

Print Friendly, PDF & Email